27 smarta sköhetstips

Vad gör smarta kvinnor i dagens inte-så-glamourösa ekonomi? De använder de här idéerna för att hålla sig snygga utan att offra hela plånboken.   


 

Beautybehandlingar du kan börja göra hemma:

✔ En föning
✔ Spraysol
✔ Tandblekning
✔ Helkroppsskrubb och lerinpackning
✔ Hårkur
✔ Ögonbrynsplockning
✔ Tona bort gråa hår
✔ Lösögonfransar

 



Beautybehandlingar du ska fortsätta låta proffsen göra:

● Porrengöring
● Uppklippning
● Ögonbrynsfärgning
● Stora färgförändringar i håret
● Allt som har med laser att göra

 


Produkter som gör jobbet billigare

Här är produkterna som får GLAMOURs skönhetschef att byta dyrt mot billigt utan att blinka!

 

Summer Glow Beauty Body Lotion, Dove, 41 kr. ”Jag använder helst en gradvis brun-utan-sol, eftersom misstagen syns mindre och jag kan använda den som bodylotion dagtid.”

 

Gliss Hair Repair Deep Repair 19, Schwarzkopf, 50 kr. ”En stadig följeslagare när jag går till simhallen.”

 

Dream Matte Mousse, Maybelline, 120 kr. ”Mitt förstahandsval bland moussefoun­dations – lätt, lagom täckande och definitivt matt.”

 

Pure Strong Purifying Pads, Garnier, 55 kr. ”Marknadens bästa akne-bekämpande tvättlappar med salicylsyra och zink.”

 

Oil, Libero, 33 kr. ”Inga parfymer, konserveringsmedel eller annat som kan irritera huden. Bara den rikaste fukten du kan få efter duschen!”

 

Regenerist Daily 3 Point Treatment Cream, Olay, 275 kr. ”Funkar lika bra mot rynkor och torr hud som flera dyrare kompisar.”

 

Powder Blush ”Emote”, Mac, 160 kr. ”Funkar som både ögonskugga, eyeliner (inte innanför fransraden dock) och bronzer i sommar. Blandat med lite ofärgat gloss blir det fint på läpparna också!”

 

Volume Shine Wonder Full, Nivea, 90 kr. ”Väldigt skönt och pussvänligt gloss som håller läpparna mjuka i evigheter.”

 

Jukonsalva, 25 kr. ”Jag smörjer alltid händer och fötter med Jukon. De blir alldeles babymjuka och härliga på ett kick!”

 


6 nya regler för din shopping

Vi försöker alla spara våra slantar just nu, men en kvinna måste ju ändå kunna köpa sin bronzer! Och ansiktscrème. Och vara snygg i håret … Som tur är finns det massor av sätt att komma undan billigare än du gjort tidigare.

 


1. Gör en lista och dumpa väninnan

Om du går och handlar med en shoppinglista har du allt stöd din viljestyrka kan behöva. Butiker är både byggda och ljussatta för att öka din shoppinglust och vilja att göra impulsköp, så håll dig till vad du gick in för att köpa. Ett annat tips är att gå och shoppa själv: Kompisar som säger ”Gud vad snygg du blev!” kan få dig att lätta på plånboken.

 


2. Köp storpack

Köp kroppscrème, tvål och rakhyvlar i storpack! De flesta billiga matkedjor har enorma förpackningar som du snabbt förvandlar så att de passar in i ditt badrum genom att hälla över dem i snygga påfyllningsbara flaskor. Vips, så har du ett mer lyxhotelliknande badrum!

 


3. Gå med i klubben

Vissa skönhetsbutiker belönar lojala kunder, så varför inte skaffa ett kundkort och handla där? Kicks klubbkort ger till exempel två procent tillbaka på alla dina inköp, precis som deras ägare Åhléns också gör med sitt klubbkort. Efter tio dyrare ansiktscrèmer är det en gratis mascara!

 


4. Se över ditt kontaktnät

Är du smått beroende av dyra frisörschampon? Fråga din frisör om hon har någon rabatt på ditt favoritmärke. Ibland kan salonger beställa in billiga lager med produkter som de säljer och om du är en lojal kund kanske du kan få del av rabatten?

 


5. Välj produkter med flera funktioner

Det finns inte en skönhetsjournalist eller makeupartist som inte är vansinnigt förälskad i produkter som fungerar lika bra på kinderna som på läppar och ögon. En stadig favorit är Mac, vars Cream Colour Base, 170 kr, och Powder Blush, 160 kr, kan fylla de flesta av dina färgbehov. Supermodel Stain från Jelly Pong Pong, 160 kr, är en annan klassiker att spana in.

 


6. Gör det mesta av varje produkt

Klipp itu dina akne-bekämpande pads och klipp upp concealertuben för att komma åt de sista dropparna. Du kan också blanda en parfym i crèmeform med en oparfymerad lotion för att få den dyrare att räcka längre. Kreativ konsumtion är det nya svarta!

 


LÄSARNAS TIPS

”De flesta av mina favoritmärken säljer ofta specialförpackningar där man får en liten necessär med andra produkter som visserligen inte är i full storlek, men de räcker i evigheter ändå. Jag har sparat flera hundralappar på att leta sådana här erbjudanden när jag behöver en ny crème eller mascara.”
Anna

 

”Jag har haft akneproblem sedan jag var 17–18 år och har sedan dess, i 13 år, testat alla kurer som finns utan att det har fungerat. I oktober valde jag att sluta dricka kaffe för att jag ville känna mig piggare. Otroligt nog har min hud på tre månader förvandlats till en mer eller mindre ”vanlig” hud. Tänk om någon berättat för mig att jag bara behövde sluta dricka kaffe!”
Petra

”Jag fick en gratis
pedikyr på min skönhetssalong! Jag frågade och hon sa att om jag kom dit varje måndag hela månaden skulle jag få den femte behandlingen gratis. Grymt!”
Denise

”Ett spa som jag brukar gå till gav mig 15 procents rabatt på sin lyxigaste behandling (som kostar drygt 1 500 kronor per gång), om jag bokade och betalade för fyra behandlingar på en gång. Det blev en dyr klumpsumma, men det här är min favoritbehandling i hela världen och jag sparade över tusen kronor i slutändan!”
Emelie

 


Av:
 Sofia Björklund, glamour.se/skonhet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0